top of page

החיים כתקווה

"באושוויץ כתבתי על פיסות נייר של שקי מלט אך את אותן הרשימות לא הצלחתי לשמור עד יום השחרור. בעצם לא רשמתי אותן במחשבה לנצלן באחד הימים; אלא, פשוט, באופן כלשהו הן עזרו לי להמשיך לחיות."

"כדי לאסוף מעט כסף לעזרת הדיירים הרעבים בבנין שלנו, או לפליטים במקומות ריכוזם בהם אוכסנו המגורשים מעיירות הסביבה, הקראתי בגטו כמה משיריו של ולאדיסלב שלנגל בערבים ובאירועים שונים שאורגנו למטרה זאת. הייתי אז ילדה."

הלינה בירנבאום היא סופרת, משוררת ומתרגמת. ילידת וארשה, 1929. ילדותה עברה עליה בגטו וארשה ובמחנות המוות הגרמנים מיידנק, אושויץ, רוונסבריק ונוישטאט-גלווה מהם שוחררה על ידי הצבא האדום במאי 1945 בהיותה בת 15.

משנת 1963 ועד היום הלינה מספרת את קורותיה בפני תלמידים ומבוגרים בישראל ובארצות אחרות. כמו כן, היא הקדישה רבות מזמנה לגלות, למצוא, לתרגם ולפרסם שירים ופרוזה שנכתבו בגטאות ובמחנות הנאצים ומחבריהם ניספו לרוב.

ספרה הראשון, "החיים כתקווה" מאגד את זכרונותיה מהשנים 1939-1945. הספר הופיע באנגלית, גרמנית, צרפתית ויפנית. בנוסף, בעקבות הספר הוסרט סרט אוטוביוגרפי בפולנית עם תרגום לעברית "החיים כתקווה".

כמו כן פרמה ספרים נוספים בפולנית ובגרמנית:

"חזרה לארץ האבות"

"כל יום שהוחזר"

"הקריאה לזיכרון"

"חזרה לארץ האבות", אשר הופיע גם בעברית, הוא המשך ישיר לספר "החיים כתקווה". לפנינו סיפור על מאבק לחיים, חיפושי דרך, גילויים חדשים, בעיות לא צפויות לרוב. הצטרפות לקבוצת נוער מהשומר הצעיר החי בקומונה בוארשה,

שרידי שואה בודדים כמוה שהתכוננו למסע חשאי בלתי לגאלי לארץ ישראל.

מדודים על פני ארצות וערים שונות בתנאים קשים והשאיפה הגדולה מכל להשיג מקום באונייה, להגיע לארץ כדי להתחיל בחיים חדשים רחוק מההריסות, מהזיכרונות הטריים של ההשמדה והקטל.

בדצמבר 1947 הגיעה למדינת ישראל שזה עתה הוכרז עליה באו"ם והם עדיין ב29 לנובמבר הזכור בלב ים על ספינתם "הפורצים" מתחת לסיפון.

אני מספרת כיון שאני רוצה

מספרת על העבר הרחוק

לא בגלל שנתקעתי בו

לא בגלל שמוכרחה

להרצות על השואה איננו מקצוע שלי

ולהתאבל עד אין סוף אינה כוונתי –

גם אני רוצה לחיות טוב אבל

פירושו לזכור ערכים אמיתיים

את היקרים שהיו –

אני אוהבת היום מפני שאהבתי אז

זוכרת את העבר כי יקר לי היום

ומספרת עליו כיון שאני רוצה

לחוש תמיד ולשמור זכרם -

18.12.83

ניתן להשיג את הספרים אצל המחברת :

054-450-6448

09-950-6448


bottom of page