top of page

אני מחפש את האדם

אני מחפש את האדם / ולדיסלב שלנגל

כשהייתי צעיר כה צעיר עד כי רציתי את השמש לתפוס, מפני שהעדפתי אור על ממתקים. אמרו לי לקרוא ספרים חכמים: על היופי, האמת והטוב ושכל אלה גלומים בלב האדם. שאלתי: איפה האדם? אמרו לי לחכות... גדלתי... אני מכיר מפות, ספרים, עיתונים, מברקים מהעולם, תצלומים... איפשהו מוכרח להיות כאן האדם... לדאבון... אני לא מסוגל למצוא אותו. אני הולך ברחובות הערים הגדולות לא עוצם עפעפיים עייפים, בארגמן השמש, בכסף הכוכבים ברחובות הערים אני הולך ושואל: היכן הוא האדם? ואני לא מוצא אותו: לא במברקים בשחצנות כתובים, בתכניות רצח וכפיה, לא בעיני אנשים מעונים, לא בצעקות פתאומיות באמצע הלילה, לא באגרופים המועלים שמימה, לא בעיניים בהם בוהקות תאוות, לא באלה המחפשות לחם, לא בידיים הסופרות כסף, לא בפיות המשקרים, לא בעיני הבוכים, ולא בנאומי דיפלומטים חלקלקים, ולא בטקסטים של הפלקטים החומים, לא באותיות הזעירות של פשפשי העיתונים המייללים על אנשים החנוקים בגז, לא בין המחטטים בחדרונים של הסבתא ולא אצל אלה שמכים זקנים בראשיהם, ישנה חיה נרדפת ישנו צייד מטורף כובש, שקרן, שוטה קרבן, צווחן, סוחר ושועל, ובור וסרסור, וזוחל ושרץ ושחקן עלוב ומוכה ונכבש ונבעט וגוף ובשר ופצעים ודרך ארוכה ללא תקווה ובשום מקום איני יכול למצוא אדם!

(פורסם בעיתון "נאש פְּשֶׁגְלוֹנְד" 1938)

______________________________________________________

העתיקה והביאה לארץ ישראל כחודשים לפני פרוץ המלחמה בפולין

הגב. פירה מ.סָלַנְסְקַה ותרגמה לעברית הלינה בירנבאום


bottom of page