top of page

מִירַבֶּל

בביתי בהרצליה עם בובה בדמותי / צילום: מוניקה טוטק גול

ברחוב נָלֶבְקִי שבוורשה, בו התגוררתי עם הוריי ואחיי לפני המלחמה, מתגוררת כיום עם משפחתה מוניקה טוטק גול, עיתונאית בשבועון לאישה הגדול בפולין. באותו רחוב, עוד מימי ילדותי, עמד לו עץ שזיף הקרוי מירבל, גדול ויפה בעל פרי אדום ומתוק. בזמן המלחמה והשואה, יחד עם רוב ורשה הוחרב גם עץ המירבל אבל שורשיו נשארו ועם השנים הצמיחו מירבל חדש.

בדצמבר 2016, למרבה הצער והרוגז של דיירי המקום העץ נכרת בשנית, הפעם כדי לבנות בניין חדש. ההחלטה נפלה בהפתעה ועוררה התנגדות חריפה מצד דיירי השכונה הקשורים שנים לנוף בתיהם על רקע ההיסטוריה הארוכה של העץ. 

קבוצה של ניצולי שואה שחיו בנלבקי לפני שהיגרו לאמריקה לקחו עמם גרעיני מירבל, גידלו שם את העץ ועכשיו העבירו למוניקה, שפעלה רבות בניסיון למנוע את כריתתו, שתיל ממין נקבה על מנת שישתל בקרבת מקומה של מירבל האם…

בהחלט אפשר לאמר שהעץ הזה עורר סקנדל לא קטן ברחבי פולין, התחילה התכתבות סוערת בדפי הפייסבוק. גם אני שזכרתי את העץ עוד מהגטו הבעתי שם את רגשותיי לעץ ילדותי מרחוב נלבקי היהודי, מלא החיים. מוניקה, שהרי גרה בסמוך לעץ המירבל המדובר וסיפורו יקר לה, שמה לב לתגובתי, התרגשה מזיכרונותיי הרחוקים והחליטה לבקש ראיון איתי לשבועון נשים בו היא עובדת "Wysokie obcasy" (על עקבים גבוהים).

חולצה במתנה מהעיתון עם הכיתוב "נשים יודעות מה הן עושות" / צילום: מוניקה טוטק

הראיון זכה לתגובות רבות ונלהבות ביותר מכל קצבי פולין עד אשר בעלי העיתון, שהם גם בעלי הוצאת ספרים גדולה בשם Agora , מצאו לנכון להעמיק עוד יותר בראיון עימי ולהוציא ספר ראיונות שעוסק בכל החיים שלי. כמובן ששמחתי מאוד, במיוחד שמוניקה היא זו שתקליט אותי ותכתוב את הספר, שהרי הכרנו מהראיון הקודם לשבועון, מאוד התחברנו ושמחתי לארח אותה לשם כך בביתי בהרצליה ביולי השנה.  דיברנו במשך ימים שלמים שעות ארוכות, מוניקה הקליטה את כל השיחות שלנו וחזרה הביתה לוורשה, הקלידה את שהקליטה ובתחילת חודש אוקטובר חזרה לבקרני בביתי על מנת להמשיך לעבוד על הספר.

בביקורה הראשון מוניקה ריגשה אותי במתנה נהדרת, ספר נפלא לילדים על אותו עץ מירבל שחיבר עיתונאי וסופר יהודי פולני. בביקורה השני הביאה לי מתנה מפתיעה במיוחד... מסתבר שקיימת כיום בפולין אופנה להכין בובות בד בדמותם ולבושם המדויק מכף רגל ועד ראש של אנשי ציבור וידוענים שונים. מוניקה הזמינה מהאומנית הפולניה Wioletta Woszczyna בובה כזאת, בדמותי! לא היה קץ לצחוק ולשמחה שלי.

"מירבלקה" מאת  צֶ'זַרֵה הָרַסִימוֹבִיץ "

מוניה טוטק גול המופלאה!


bottom of page